КОНФИГУРАЦИЯ ЗА МАКСИМАЛНО HD ПРЕЖИВЯВАНЕ - RYZEN 9600X И RTX 4060Ti
Здравейте, хора, днешното видео е последното от сериите, в които обръщаме внимание на новите процесори от 9000-та серия на Ryzen. Припомням, че на 15-ти август беше премиерата на първите 4 процесора от 9000-та серия на Ryzen, направени по 4 нано метровата Zen 5 архитектура.
Това бяха Ryzen 9 9950X и 9900Х, Ryzen 7 9700X и този, който ще разгледаме днес Ryzen 5 9600X. Днес ще го съчетаем с видео картата Nvidia RTX 4060Ti, като по този начин ще оформим една конфигурация предназначена главно за игра на резолюция FULL HD, максимални настройки.
И така, Ryzen 5 9600X, е шест ядрен процесор от среден клас. Неговата сравнително достъпна цена го прави подходящ за билдове на разумна цена или бюджетни такива. Също както при по-големия му брат 9700Х, тук възникна противоречие, защото за разлика от предшествениците си 7800Х и 7600Х, които бяха 105W процесори, настоящите са само 65W, нещо, което сме свикнали да виждаме в не “Х” вариантите на тези процесори. Ако сравним тактовите честоти на 9600Х и по-стария 7600Х виждаме, че базовата честота е доста намалена при по-новия процесор, което е по-характерно за не “X” вариантите. Така че много хора възроптаха срещу AMD казвайки, че тези процесори не трябваше да носят “Х” буквата в своето название.
Аз разбира се тествах 9600Х на Cinebench R23 и получих следните резултати: 16 076 на Multi-core теста и 2185 на Single-core теста. За сравнение точно преди около две години тествах стария 7600Х и там получихме около 15 383 точки на Multi-core и 1970 точки на Single-core. Тук правя уговорката, че това не е официално сравнение, защото е направен на друго дъно с друга памет, с друга версия на Windows преди 2 години, но все пак ни дава ориентировъчна представа, за разликите между двата процесора, които не са чак толкова големи. А ако погледнем цените на двата процесора виждаме, че 7600Х идва на цена под 500лв, (485лв към момента на писане на статията), докато новият 9600Х (628лв.) е с почти 150лв по-скъп. Тези 65W може да бъдат разглеждани като предимство, защото това е доста икономичен със съответно по-хладен процесор и не е необходимо да се инвестира в по-сериозно охлаждане, докато при 105W 7600Х нещата не стоят по този начин. Казвайки това, нека сега видим как нашата конфигурация се справи на различните игри. Машината е замислена основно като ултимативната HD машина, но както ще видите тя се справя завидно добре и на другите две резолюции, на някои от игрите. Започвам с бенчмаркът на Horizon Zero Dawn. Тук на 4К Ultimate Quality имаме 79 средни кадри за секунда, което е повече от ОК. На 2К вече имаме 138 средни кадри, а на FHD постигнахме цели 172 средни кадри за секунда.
На Forza Horizon 5 - EXTREME присет, получихме също много добри резултати. На 4К сме на границата на приемливото с 62 средни кадри.
Отново казвам, това е EXTREME присет. Ако сложим на по-ниски настройки, резултатите ще са дори още по-добри. На 2К вече имаме 71 средни кадъра и на FHD достигаме 80 средни. Честно казано тук очаквах малко повече на резолюция FHD, която е основната резолюция, в която се целим с тази конфигурация. Но както казах, това е EXTREME присет. Не сме длъжни реално да ползваме него, можем да намалим с една или две степени и това няма да се отрази много на качеството на картината, същевременно ще имаме доста повече кадри в секунда. На играта Shadow of the Tomb Raider при резолюция 4К най-висок присет без Ray Tracing изкарахме повече от задоволителните 87 средни кадри, но при включване на Ray Tracing, за първи път опряхме под 60 с 52 средни кадри за секунда. На другите две резолюции вече виждате резултатите са над 100, което е много добре.
И тук вече идват по предизвикателните заглавия, които ще изпотят нашата осем гигабайтова видео карта, особено на по-високи резолюции.
За Cyberpunk 2077 на всяка резолюция съм тествал общо на 3 различни настройки, първата е Ray Tracing Ultra, втората е най-тегавата Ray Tracing Overdrive и последната е Ultra присет без Ray Tracing. Както може да видите от диаграмата с резултатите на 4К имаме доста невъзможни за игра резултати от под или около 20 средни кадри за секунда. Така че тук тази резолюция тотално отпада.
На 2К имаме приемлив резултат само на Ultra присет без Ray Tracing. На останалите отново сме доста под 60. И на резолюцията, в която се целим с тази конфигурация - FULL HD имаме 65 средни на Ray Tracing UIltra. Все пак ако искам да играя с Ray Tracing тук леко бих намалил настройката просто, за да имам малко повече от минимално допустимите 60 кадъра. На Ray Tracing Overdrive, дори на FULL HD имаме неприемлив резултат, което не е изненадващо имайки предвид природата на този присет. И на FULL HD UItra без Ray Tracing имаме вече 160 средни, което е много добре. Следващата доста тегава игрица е The Last of US. Тук отново за 4К и за 2К на Ultra настройки не може да се говори.
В единия случай имаме 22 средни в другия 43. На FULL HD обаче имаме 68 средни, което е приемлив резултат. The Last of Us e известна с това, че е доста тежка за РС и както виждате на максимални настройки едвам се вмества в допустимите граници, дори на HD. И накрая, направих тест и на Fortnite при всички настройки на минимум с изключение на зрителната дистанция, която е на максимум.
Тук получих над 205 средни кадри на 4К и от там нататък може да си представите какво е на по-ниските резолюции. Близо 400 кадъра на 2К и почти 500 на FULL HD. Изводите - нашата машина формирана по този начин се справя безкомпромисно на FULL HD на най-високи настройки. В една голяма част от случаите тя се справя също отлично и на 2К, и дори понякога на 4К. Изключение правят по-тежките игри, като Cyberpunk 2077 и The Last of US. Ако намирате тази статия за полезна и интересна, не пропускайте да следите редовно блогът на Йон Компютърс, където публикуваме полезни статии и ревюта.