Отговорът на Amd - Radeon RX 7700XT и 7800XT
Отговорът на Amd - Radeon RX 7700XT и 7800XT

Отговорът на Amd - Radeon RX 7700XT и 7800XT

Sep 29, 2023 Home , Андро влог

Здравейте, хора,

както ви обещах днес ще видим отговора на AMD в последното поколение карти от средния клас. При мен са двете най-нови карти на Radeon - RX 7700XT и RX 7800XT, чиято премиера беше съвсем наскоро - на шести септември. Прекарах два дни в интензивно и подробно тестване на тези две парчета хардуер, така че да ви демонстрирам по най-точния начин техните възможности. Нека видим до какви заключения стигнах!

 

 


 

Конкретните модели карти, с които разполагам за днешния тест за Radeon RX 7700XT

 

 

 

 

в изпълнение на Sapphire и нейната по-голяма сестра Radeon RX 7800XT

 

 

 

 

оригинална референтна карта идваща от AMD. За първи път ми се случва по-силната от двете карти - 7800ХТ да е с по-малък размер.

 

 

 

 

 Това се дължи на факта, че бордовите партньори на AMD и Nvidia обикновено слагат по-голям охладител в сравнение с референтните карти. 

Още в официалните страници на тези карти първото, което ни прави впечатление е, че те биват представени като карти за 1440р или иначе казано 2К гейминг. По-голямата карта е наречена  “Ултимативния 2К ъпгрейт”. Ето защо, аз ги класифицирам като среден, клонящ към висок клас карти особено в случая на 7800ХТ. 

Платформата, на която ще ги тестваме е същият компютър, който сглобих, за да демонстрираме възможностите на RTX 4060 и 4060Ti.

 

 

 

 

 

 

Той разполага с процесор Core i5 13600K - един от най-добрите геймърски процесори към момента и 2х16 GB DDR5 памет работеща на 5200Mhz. Захранването е 750 вата.  Няма как да се въздържим и да не начертаем паралели между картите на Nvidia и тези на Radeon, но трябва да се знае, че те не съвпадат напълно като клас и цени. Да и четирите модела най-общо казано са предназначени за 2К гейминг, но новите модели на AMD идват на малко по-високи цени. RX 7800 XT ще ви излезе около 1200лв, по-малката ѝ сестра 7700XT стъпва малко над 1000лв към този момент. Най-близко до нея е RTX 4060Ti, която пък е малко под 1000лв, докато RTX 4060 е значително по-евтина и може да се открие за около 700лв. Това което искам да кажа е, че ако правим сравнение между тези карти трябва да се има предвид и очевидната разлика в цената, може би най-интересно би било сравнението между 7700ХТ и 4060Ti, тъй като техните цени са най-близки.

Малко за хардуера стоящ зад тези имена. Двете нови карти са направени по RDNA 3 архитектурата на AMD. 7700ХТ разполага с 12GB видео-памет и 192 битова шина, докато 7800ХТ има цели 16GB ползващи 256 битова шина, което е много добре. И двете карти изискват 700W системно захранване и имат по два осем пинови конектора.

 

 

 

 

Интересно впечатление ми направи това, че 7700ХТ има два HDMI порта и два Display порта. Много рядко срещана комбинация, обикновено HDMI порта е само един, а Display портовете са три на брой. 

 

 

 

 

Макар, че картите са официално предназначени за 2К гейминг, аз както винаги ще ги тествам и на трите резолюции, за да видим пълните им възможности. Особено за 7800ХТ, която е и 16GB карта, имам високи очаквания и смятам, че 4К няма да бъде проблем при повечето игри, ще видим дали това ще се окаже така. 

Ще започна с най-детайлния тест - този на играта Cyberpunk 2077. Тук проведох общо по три различни теста на всяка от трите резолюции, за да видим напълно как неща като Ray Tracing и FSR повлияват на представянето. 

 

 

 

 

Трите теста са както следва: на Ultra присет без Ray Tracing и без FSR. След това са резултатите с Ray Tracing Ultra, но отново без FSR. И на края на всяка резолюция виждате и теста с Ray Tracing и с включен FSR на Ultra Performace. FSR - Fidelity FX Super Resolution - е AMD еквивалента на Nvidia DLSS - един инструмент подпомаган от изкуствен интелект, който динамично променя резолюцията с цел да подобри представянето. 

Виждам, че на 4К без Ray Tracing и без подпомагане от FSR 7700ХТ дава резултат на границата на приемливото от 45 средни, докато 7800ХТ е по-близо до 60 FPS с 54 средни кадри за секунда. Cyberpunk без FSR или DLSS е една от най-тежките игри и дори без Ray Tracing представлява сериозно предизвикателство за нашите карти. Какво се случва, когато добавим Ray Tracing, чисто рендърване без FSR - нещата спадат до невъзможните за игра 11 средни кадри при 7700ХТ и не много по-добре 13 средни при 7800ХТ. 

Нещата се вдигат над 60 средни при включване на FSR при 7800ХТ и са близо до тази цифра 52 с 7800ХТ. Отново казвам, този тест е с чисто научна цел, от самите карти не се очаква да се представят добре на тази резолюция, на тежко трипъл “А” заглавие на максимални настройки. 

Виждаме вече при 2К нещата изглеждат съвсем различно. 7700ХТ изкарва среди 80 без Ray Tracing и 84 с Ray Tracing и FSR. 7800ХТ се справя дори още по-убедително с 95 и 94 средни кадри съответно. Единствено теста с Ray Tracing Ultra без FSR идва в повече на нашите карти. Може да видите и резултатите на FULL HD. 

Продължавам с друго трипъл “А” заглавие, чиито тест обаче ще бъде значително по-опростен. Става въпрос за Dead Island 2. Тук може да видите средните кадри за секунда постигнати на трите резолюции от картите при настройка на максималния Ultra присет.

 

И двете карти се справят убедително на 2К и Full HD, прави впечатление нещо, което очаквах да видя - RX 7800XT успява да поддържа малко над 60 кадъра и на резолюция 4К. Dead Island 2 е едно ново, графично интензивно заглавие и то спокойно може да бъде играно на 4К, което е похвално.

 

 

 

 

Следващото трипъл “А” заглавие в днешния списък е Forza Horizon V на EXTREME настройки. Тук и двете карти се справят супер убедително и на трите резолюции.

 

 

 

 

Виждате дори на 4К 7700ХТ е изкарала 81 средни, което е повече от добре. 7800ХТ пък поддържа над 100 среден FPS и на трите резолюции. 

Следващият тест е класически, но за сметка на това също сравнително сложен. Shadow of the Tomb Raider. Тествах и на трите резолюции по два пъти веднъж с и веднъж без Ray Tracing на сенките. 

 

 

И тук двете карти се справят убедително, включително и на 4К без Ray Tracing. На тази резолюция, включи ли се Ray Tracing-а нещата вече спадат под оптималното особено при по-слабата 7700ХТ - виждате там имаме само 38 средни кадри за секунда. На всички останали резолюции, картите се справят повече от убедително дори с включен Ray Tracing. 

Horizon Zero Dawn е един също доста изискващ, особено откъм видео-памет тест.

 

 

 

 

 На 4К Ultimate Quality присет, 7700XT се крепи на ръба на 60-те кадри в секунда. Това означава, че при реален геймплей може да усещаме спадове и лагвания в определени моменти. 7800ХТ се справя доста по-убедително със 79 средни. На по-ниските резолюции и двете карти държат над 100, което е много добре. 

Следва частта, в която разглеждаме представянето на картите на три от популярните състезателни шутъри. При тях се целим в много по-високи кадри за секунда, защото това дава конкурентно предимство на играчите, така че просто играта да върви гладко не е достатъчно. 

Започваме с ултимативния 3Д шутър – CS:GO.

 

 

 

 

 На 4К имаме доста сериозна разлика между двете, като 7700ХТ дава резултат от 172, докато по-голямата ѝ сестра достига над 230. Сериозните разлики се запазват и при другите резолюции. Не че има такова значение, дали играта ви върви 558 или със 620 средни кадри, това според мен е отвъд границата, която би повлияла представянето на играча. 

На Fortnite Competitive настройки пък се получи точно обратното. Поради някаква причина се получи много минимална разлика в резултатите между двете карти, разликата е едва забележима.

 

 

 

 

Повторих някои тестове просто, за да съм сигурен и нямам някакво конкретно обяснение, възможно е да се дължи на сървърите на самата игра, които по някакъв начин ограничават кадрите или пък сме достигнали ботълнек на процесора. 

Въпреки това резултатите са много убедителни и на трите резолюции. 

И последната игра, която тествах беше Call of Duty: MW2 - новото издание,  там на 4К, EXTREME присет,  се получи сериозна разлика между двете карти, като 7700ХТ изкара средни 72.

 

 

 

 

 Добър резултат за Single Player игра, но за интензивен състезателен шутър е малко нисичко. 7800ХТ направи резултат над 100, дори на 4К, което е конкурентен резултат. На другите две резолюции без изненади се получиха добри резултати и от двете карти. 

Няколко думи за температурите. RX 7700XT държеше доста приятна температура при 100% натоварване от около  64-65°С. 7800XT от своя страна достигаше до малко по-високи температури от 70-72°С. Нищо фрапантно, имали сме карти на Radeon държащи по 95°С така, че това е ОК. 

Какво е заключението ми и коя от двете карти бих препоръчал. Помните в миналото видео аз препоръчах по-евтината карта измежду RTX 4060 и 4060Ti. Причината е, че те се намираха в по-евтиния ценови клас под 1000лв. и докато едната може да се намери за 700 другата за 900-1000лв. по-скоро смятам, че по-си заслужава обикновената 4060. 

В днешния случай съм по-скоро на обратното мнение. Според мен 7700ХТ струва твърде много, за да се оправдае по-слабото ѝ представяне в сравнение със 7800ХТ.

 

 

 

 

Ако ще дадете 1000 -1100лв за 7700ХТ, то по-добре дайте 1200 за 7800ХТ. Ако разликата в цената беше по-голяма, тогава може би щях да съм на обратното мнение. 7800ХТ за цената си предлага не просто ултимативното 2К изживяване, тя се справя повече от добре на 4К в повечето случай. Което е чудесен бонус. Фактът, че е 16 гигабайтова карта ви дава успокоението, че ще бъде актуална за години напред. 

 

 

 

 

Продължавайте да следите редовно блогът на Йон Компютърс за още полезни ревюта и съвети в областта на хардуера и геймърската периферия!