Какво ни дава средния клас на Nvidia - RTX 4060 и 4060Ti?
Какво ни дава средния клас на Nvidia - RTX 4060 и 4060Ti?

Какво ни дава средния клас на Nvidia - RTX 4060 и 4060Ti?

Sep 25, 2023 Home , Андро влог

Здравейте хора,

миналата седмица ви показах моето предложение за конфигурация от среден клас на производителите Nvidia и Intel, като скоро може да очаквате и такова видео за Radeon и Ryzen. Тази конфигурация включваше процесора Core i5 13600KF, двете видео карти RTX 4060 и 4060Ti, както и две по 16GB DDR5 памет на Fury работещи на 5200MHz. Днес ще изследваме въпроса коя от двете видео карти си заслужава повече  и също ще отговоря на някои от въпросите и спекулациите свързани с конфигурацията, която сглобих. 

 

 

 

 

Едно от нещата, които може би предизвикаха най-много обсъждане в предишното видео беше избора на процесор. Този път се спрях на Core i5 13600KF. Той отговаря на условието да е в средния клас на Intel, но същевременно това е един от най-силните процесори за гейминг към момента, което е важно, защото днес ще демонстрираме възможностите на двете карти RTX 4060 и 4060ti и не искаме те да се представят под възможностите си.

 

 

 

 

Някои хора одобриха този избор, други питаха, защо не ползвах по-бюджетната опция например Core i5 13400F. Вече стана ясно, защо не ползвах него, особено при RTX 4060Ti исках да имаме най-доброто представяне. Ако обаче сте по-притиснати откъм бюджет и особено, ако сте се спрели на по-евтината видео карта, сега ще ви покажа как едно такова РС би изглеждало и колко би струвало. 

Core i5 13400F е с почти 200лв по-евтин от 13600KF. В допълнение, при него можем да минем с боксово охлаждане, което смъква от цената още около 270лв. Заради турбо бууста на процесора, аз  все пак, бих препоръчал да оставите водното охлаждане, но ако бюджета ви притиска можете първоначално да карате с боксовото.

 

 

 

 

 Накрая тъй като 13400F не е отключен процесор, няма нужда да взимаме дъно с чипсет Z790 (не че е задължително да го правим и при 13600KF, но все пак), и едно по-евтино дъно може да ни смъкне цената с още около 200лв. Така че ако сте склонни да направите тези компромиси и да изберете сравнително по-слабия процесор, може смъкнете не малка част от цената на тази конфигурация.

Нека сега разгледаме видео картите. Имаме RTX 4060 в изпълнение на MSI и RTX 4060Ti в изпълнение на Palit.

 

 

 

 

Ако погледнем в спецификациите, между двете карти има сериозна разлика в броя на "Куда" ядрата. Тези на 4060Ti са близо 1300 повече. Иначе по всичко останало картите много си приличат. И двете имат Ray Tracing ядра от 3-то поколение и "Тенсор" ядра от 4-то поколение. И двете имат 128 битова шина на паметта и 8GB видео памет, като 4060Ti има и версия с 16GB, с каквато обаче не разполагаме за днешния тест. 

Едно от нещата, което предизвика дискусия беше представянето на картите на 4К. Като цяло днес ще тестваме хардуера и на трите резолюции, но трябва да направим уточнението, че 4060-ките не са предвидени да бъдат 4К карти. Те са по принцип предназначени за безкомпромисен FULL HD гейминг и също за 2К гейминг. Картата, която е за безкомпромисен 2К гейминг на Nvidia по принцип е RTX 4070. Двете карти разбира се могат, както ще видим след малко, да се ползват и на резолюция 4К, но това идва с известни компромиси. На по-тежките игри. 

Започвам с може би най-солидния и сложен тест, който проведох, той е на играта Cyberpunk 2077. Казвам най-сложния, защото този път исках да изследвам резултатите на трите резолюции при три различни настройки - в единия вариант имаме Ultra присет без Ray Tracing и без DLSS  и Nvidia Frame Generation.  Във втория вариант включвам Ray tracing, но отново без подпомагане от изкуствения интелект и да видим как ще се справи с чистото рендърване тогава. И в третия тест по молба от някои от зрителите ще включа DLSS и Frame Generation при  включен Ray Tracing на Ultra и да видим тогава какви резултати ще се получат.

За да не става твърде объркващо първо ще ви покажа резултата на RTX 4060Ti и след това за сравнение ще покажем и резултата на RTX 4060. 

 

И така на резолюция 4К се потвърждават думите ми, че този вид видео карти не са предназначени по принцип за такава резолюция.

 

 

 

 

Без Ray Tracing и DLSS изкарахме невъзможния за игра резултат от 27средни кадри за секунда. При включване на Ray Tracing нещата станаха още по-катастрофални с едва 10 средни кадри. Когато на помощ ни дойдат DLSS и Frame Generation вече получихме първия приемлив за игра резултат от 66 средни кадри за секунда. 

 

Вече на 2К нещата се подобряват значително. При чистото рендърване без Ray Tracing изкарахме 62 средни кадри за секунда. С включване на Ray Tracing нещата спаднаха отново до неприемливите 25 кадъра, но с помощта на изкуствения интелект изкарахме цели 140 средни кадри за секунда на Ray Tracing Ultra настройки, което е доста впечатляващо. 

 

И накрая на FULL HD традиционното рендърване ни даде цели 99 средни кадри за секунда - никак не е зле. С Ray Tracing, но без DLSS изкарахме за първи път поносим резултат от 44 средни кадри, а когато включим DLSS вече имаме цели 190 средни кадри.

Изводът, който може да се направи е, че инструментите подпомагани от изкуствения интелект и Tensor ядрата - DLSS и Frame Generation дават много солидни резултати. Разликата между 25 кадъра и 140 кадъра при 2К или 44 срещу 190 при FULL HD или дори 66 срещу 10 при 4К е доста впечатляваща. Не знам вие кажете, според вас това ли е бъдещето на гейминга. До колко се забелязва разлика в качеството на картината с DLSS в сравнение с традиционното рендърване? Аз лично не мога да кажа, защото нямам толкова голям опит цъкайки тези игри, тук от бенчмарка голяма разлика не може да се забележи. 

 

 

 

 

Нека сега сравним и резултатите на същите тестове с картата RTX 4060.

Виждаме разлика естествено има. Най-заслужаващи внимание разлики са на 4К с включен DLSS при по-силната карта имаме 66 средни FSP, докато при другата кадрите в секунда са под 60, също както и на 2К с изключен Ray Tracing и DLSS, при RTX 4060Ti имаме 62 средни кадри за секунда, докато при 4060 те отново са под 60 - 49. 

 

Следващата игра, която ще ви покажа, също е трипъл “А” заглавие и е една от по-новите игри - Dead Island 2. На Ultra присет може да видите резултатите първо на 4060ti.

 

 

 

 

 Очевидно на 4К нещата не изглеждат супер добре с едва поносимите 46 кадри за секунда. Вече на 2К и на Full HD нещата значително се подобряват, като и в двата случая кадрите са над 100. Може да видите за сравнение 4060 очертава подобна картина, много добри резултати на 2К, макар че са малко под 100 и отлични резултати на FULL HD. На 4К обаче положението не е розово. 

Продължаваме с Forza Horizon V, още една любима моя игра. Настройките са на EXTREME присет.

 

 

 

 

 И тук без изненади на 2К и FHD имаме много добри резултати, 4060Ti дори достига над 100 FPS. На 4K се борим да сме около 60 с 4060, а с 4060Ti се справяме малко по-убедително със 73 среден FPS.

Нека обърнем внимание и на Shadow of the Tomb Raider. Тук проведох отново два вида тестове на трите резолюции с и без Ray Tracing. Настройките са както винаги на Highest preset. Тъй като и тук са много резултатите, за да е по-прегледно първо ще ви покажа тези с RTX 4060Ti.

 

 

 

 

Както може да се очаква на 2К и FHD имаме чудесни резултати, дори с включен Ray Tracing. На 4К обаче се вижда лимита на нашата карта, като тя изкарва под 60 средни кадри без Ray Tracing и на границата с допустимото за игра - 35 кадъра ако включим Ray Tracing. Правя уточнението, че тестовете са без DLSS. Нека сега добавим и резултатите на 4060-ката.

 

 

 

 

Виждаме, отново на 2К и FHD имаме убедително представяне, но на 4К нещата са дори още по-слаби, като без Ray Tracing сме на ръба на допустимото за игра с тези 46 кадри за секунда, а с включена тази опция вече падаме под 30. 

Следващата игра, която тествах е Horizon Zero Dawn, на Ultimate Quality без DLSS. Получихме под 60 на 4К.

 

 

 

 

 При 4060Ti сме доста близо до тази цифра с 55 средни, докато при по-малката ѝ сестра сме по-далече от истината с 46. На останалите резолюции обаче и двете карти се справят доста убедително, като 4060Ti успява да поддържа над 100 и на 2К.

За накрая съм оставил три състезателни шутъра, както и специфичния тест на процесора.

На класиката CS:GO, максимални настройки,  без изненади имахме страхотни резултати над 100 дори на 4К и на двете карти. 

 

 

 

 

На Fortnite Competitive настройки - отново много убедително представяне и на двете карти, RTX 4060Ti успя да направи почти 200 средни FPS. На 2К и на FHD резултатите отиват доста над 200. 

 

 

 

 

И последната игра, която тествах - Call of Duty: MW2 на EXTREME настройки с изключен DLSS.

 

 

 

 

Тук на 4К се получава една от съществените разлики между двете карти, защото докато RTX 4060Ti успява да поддържа малко над 60 средни кадри за секунда, то по-малката ѝ сестра не се справя в това отношение и даде резултат от едва 44 средни. На останалите резолюции и двете карти дадоха много убедителни резултати над 100 средни кадъра за секунда. На 2К, 4060 изкара 81, което пак е повече от ОК. 

 

За да завършим тестовете на конфигурацията нека обърнем внимание за малко на нашия процесор Intel Core i5 13600KF. Cinebench R23 получихме 23 835 точки на Multi-core теста т.е. почти 24 000.  За сравнение Ryzen 7 7800X3D дава резултат от около 18 000 точки на Multi-core. 

На Single-core пък получихме близо 1900 точки, което е малко повече от 1700, които получаваме при 7800X3D. 

 

 

 

 

И така, видяхте колко добре се справи нашата конфигурация с игрите, това бяха едни от най-подробните тестове, които съм правил в канала. Остава въпросът за кого са предназначени картите RTX 4060 и 4060Ti и най-вече коя от тях повече си заслужава?

 

 

 

 

 

 

Това, което успяхме да разберем е, че за резолюции от 2К и FHD тези карти се справят повече от убедително. Също така ако цъкате по-леки заглавия, дори на 4К няма да имате проблем. На по-тежичките обаче това не е резолюцията, за която са предназначени, поне не на максимални настройки. 

 

Колко голяма е разликата между двете карти и заслужава ли си да купим по-скъпата? Ако погледнем цените, виждаме, че 4060Ti  върви за около 900-1000лв ; докато обикновената 4060-ка идва да доста по-скромната цена от около 700-800лв. Почти 300лв е разликата. Естествено 4060Ti ви дава повече FPS на игрите, така че ако търсите максимално добро представяне на 2К резолюция в бюджет до 1000лв, то това е картата за вас.

 

 

 

 

 Като цяло обаче моята оценка е, че там където 4060Ti се справи убедително - на 2К и на FHD, там макар и с малко по-слаб резултат също убедително се справи и обикновената 4060. Там където видяхме че 4060Ti не се справя - най-вече на тежките игри на 4К, там логично и 4060 не се справя. Малко бяха граничните случаи, където можем да кажем, ето тук Ti-ката се справи, а другата не. Така че, ако искате да сглобите конфигурация от среден клас, за 2К гейминг и сте притиснати от бюджета, то няма да загубите много като си вземете по-евтината от двете. Ако пък планирате да цъкате на FHD, както много хора все още правят, тогава пък още повече се накланят везните в полза на 4060. 

 

 

 

 

Какъв ще бъде отговорът на AMD? Съвсем скоро може да очаквате от мен сглобяване на конфигурация и тестване с двете нови видео карти от средния клас на Radeon - това са RX 7800XT и 7700XT. Това са 12 и съответно 16GB-тови карти, които идват на малко по-високи цени и ще ги видим и тях. За да не пропуснете това интересно развитие на хардуера, следете редовно блогът на Йон Компютърс.