Тествам компютъра мечта
Тествам компютъра мечта

Тествам компютъра мечта

Jun 05, 2023 Home , Андро влог

Здравейте, хора,

миналата седмица, ако сте пропуснали сглобих РС-то мечта, състоящо се от процесора Ryzen 7 7800X3D

 

 

 

 

който за момента е най-сериозният претендент за титлата най-добър геймърски процесор и видео картата на Nvidia - RTX 4080.

 

 

 

 

Днес ще бъде интересно да видим тези страхотни компоненти, както и останалата част от конфигурацията разбира се, ще се справят с игрите и бенчмарковете. 

 

 

 

 

И така, днес проведох едни от най-детайлните тестове на конфигурация, които съм правил някога и ще обърна внимание на доста интересни за нас хардуерните маниаци неща, не само FPS-a при игрите. 

 

Първо, нека започна с нещо, което стана повод за коментари в предишното видео - температурите и охлаждането. Някои казваха, че е малко охлаждането, други, че е излишно. Аз лично останах много доволен от факта, че всички тези резултати, които ще видите днес при игрите, бяха постигнати при едни много добри температури. И процесорът и видео картата през по-голямата част от времето бяха под или около 60°С, като най-високата температура, която успях да забележа беше 63°С.

 

 

 

 

По време на игри, разбира се, видео картата се натоварваше на 100% и достигна до тази температура, докато процесорът най-много достигаше до 50% натовареност и същите, обикновено с един два градуса по-ниски температури. Сега вече, при теста на Cinebench R23, когато натоварихме на максимум процесора, тогава достигна до 75-76°С, при допустим максимум от 89, което пак е много добре. 

 

Друго нещо, което предизвика любопитството ми беше консумацията на енергия. Говорехме миналия път, новият дванадесет пинов конектор за захранване на видео картата може да поеме до 600W захранване, самата видео карта е предвидена за все едно три стандартни осем пинови кабела. Чудех се, колко ли ще поеме видео картата при 100% натоварване. И отговора е САМО около 300W.

 

 

 

 

На някои игри примерно на Forza Horizon 5, на GTA V консумацията беше доста по-ниска - между 270 и 230-240W. Други игри, обаче се оказаха по-лакоми, като Call of Duty, където обичайно си стоеше на около 305W. Като че ли най-висока консумация отчетох при Cyberpunk 2077, на 4К резолюция и Ultra присет достигнахме консумация от 310W. 

 

За гигантският три и половина-слотов охладител обаче това нищо не е и както казах, картата си стоеше на 60-62-63°С. 

 

С две думи, захранване само да имате и всичко друго е точно. 

 

Едно от любопитните неща е, че нашата видео карта разполага с цели 16GB GDDR6X памет и ми беше интересно да разбера до каква степен тази памет се използва от игрите. Най-вече въпросът опира на резолюция 4К с максимални настройки. Ясно беше, че ще надхвърли 8GB, което е масовия обем за преобладаваща част от картите в средния клас, интересно беше, дали ще надхвърли 12GB колкото е паметта на RTX 4070 - по-малката сестра на тази, която имаме днес. И за моя изненада, отговорът се оказа “ДА”. На някои игри в някои моменти използваната памет надхвърляше 12GB, най-фрапиращи примери са Horizon Zero Dawn - 4K, Ultimate Quality присет. 13 900B - на моменти играта ангажираше почти 14GB пространство. Call of Duty - може да видите 12 700 - близо 13 GB. Fortnite - този път на EPIC присет - около 10GB памет се използват. На всички игри говорим за 4К резолюция, естествено, че на по-ниска ще се използва по-малко памет. 

 

 

 

 

Cyberpunk държеше около 9GB, Shadow of the Tomb Raider, на моменти държеше 10GB. 

 

Изобщо, извода ми е, че на 4К максимални настройки, повечето игри лесно минават 9GB видео памет, като в определени случай може да се достигне дори до 14GB. Нямах игра, която да успее да запълни всичките 16GB така че в това отношение може да се каже, че RTX 4080 е застрахована за бъдещето. Не може да се каже същото обаче за RTX 4070, която с нейните 12GB ще изпитва ограничение дори за някои от настоящите заглавия. 

 

И сега нека видим резултатите от тестовете от реалното представяне на компютъра на игрите и бенчмарковете.

 

Започвам със Cinebench R23 специализирания тест за процесора. В едно от предишните видеа стана дума за XMP профилите на паметта и за това, че първата ви работа след като инсталирате операционната система и драйверите, трябва да е да влезете в BIOS-а и да активирате XMP или в случая на AMD EXPO профила на паметта.

 

 

 

 

моля те сложи снимка на паметта не на ССД-то

Както виждате по подразбиране паметта е включена на 4800MHz, а след активиране на EXPO профила тя работи на пълния си потенциал от 5200MHz. Възникна въпроса каква ще е разликата в представянето. И ето сега ще ви демонстрирам. На Multi-core теста на Cinebench R23 без активиран EXPO профил, изкарахме 17845 точки. Не е лош резултат, но след като включихме EXPO-то сега при 5200MHz на RAM-та изкарахме резултат от 18050 точки. Доста осезаема разлика. На Single-core нямаше разлика там и в двата случая се получиха сходни резултати от 1700 точки. 

 

 

 

 

Малко сравнение на поколенията - предишния геймърски цар - процесора от 5000-та серия на AMD - Ryzen 5800X3D изкарваше 14 773 точки на Multi-core и около 1450 на Single-core. Това следва да ви покаже скокa на различните поколения на процесорите в производителността им. 

 

Време е да видим как се справихме в това, което най-много ни интересува - игрите. Всички игри съм ги тествал на максимални настройки и на 4К и 2К резолюция. За повечето игри пропуснах FULL HD резолюцията, понеже не би имало много смисъл за някой да си купи RTX 4080 и да играе на FULL HD. Ако планирате да цъкате на тази резолюция, тогава по-разумно е да си вземете по-ниско-бюджетна карта. Единствено изключение са игрите CS:GO и Fortnite - защото това са състезателно шутъри и там може да има хора, които биха инвестирали в такава машина с цел да играят CS:GO с 800 кадъра за секунда - вероятно такива хора съществуват…

 

Говорейки си за вълка - CS:GO, на максимални настройки на 4К постигна резултат от 365 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

Бих казал - че не е зле. На 2К вече достигнахме 596 среден FPS, а на FULL HD, имахме резултат от 716 средни кадри за секунда. На моменти цифрата минаваше 1000 кадъра. 

 

На класиката GTA V този път, както никога си позволих да включа и настройките за Anti-aliasing. Това се наложи, защото още на 4К започна да се достига теоретичния максимум от 187,5 кадъра в секунда, което е характерно за тази игра. Така че с включен Anti-aliasing, на максимални настройки и 4К резолюция се получи скромния резултат между 45 и 52 средни кадри за петте сцени.

 

 

 

 

Още „десетина години????“ ще трябват и ще се роди картата, която да може да държи висок FPS на GTA V с включен Anti-aliasing. 

 

Ето и резултатите на същите настройки, ако премахнем Anti-aliasing-a имайте предвид, че както казах беше достигнат тавана и резултатите не са напълно представителни поради тази причина. 

 

 

 

 

На 2К, максимални настройки с Anti-aliasing имахме вече над 100 средни кадри за секунда, което вече е супер добре. 

 

 

 

 

Forza Horizon 5 е една от любимите ми игри, която продължавам да цъкам, когато ми остане време. На 4К, EXTREME присет изкарахме 126 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

 На 2К имаме 167 средни кадри за секунда, един чудесен резултат. Искам само да кажа, че на тези настройки играта изглежда феноменално добре, определено има разлика със средните настройки, на които обичайно я цъкам.


На Shadow of The Tomb Raider направих общо 4 теста, на 2-те резолюции с и без Ray Tracing. 4K, Highest присет, без Ray Tracing изкарахме чудесните 188 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

Включим ли Ray Tracing на сенките обаче, спаднахме до 135, което пак е доста добре. Поне при Nvidia минаха времената, в които Ray Tracing-a намаляваше с 50% производителността. 

 

Е…освен при Cyberpunk 2077. Там положението е страшно. Тестовете, за да бъдат автентични са проведени при изключен DLSS. Това е технологията, която намалява резолюцията в реално време и я екстраполира (най-просто обяснено), като по този начин в напрегнати моменти се изкарва повече FPS. Ние обаче искаме да видим чистата растеризация, чистите възможности за рендъринг на видео картата за това изключваме тази опция. 

 

 

 

 

И така, на 4к с Ray Tracing ULTRA - настройка получихме скромните 28 средни кадри за секунда при 23 минимални и 36 максимални.  - един резултат, с чисто научна цел, реално не може да се играе така. 

Премахвайки Ray Tracing-a, но отново с Ultra присет, вече имаме 69 средни кадри за секунда, 56 минимални и 104 максимални. Това вече си е един много добър резултат, при тези настройки на 4К играта ще изглежда уникално красиво. 

 

Какво става обаче на 2К резолюция. С включен отново Ray Tracing Ultra, имаме 58 средни кадри за секунда, 45 минимални и 74 максимални. Това вече е един поносим резултат. На 2К реално някои би могъл да реши да играе играта по този начин. 

Без Ray Tracing нещата са WAW, т.е. имаме много по-високи резултати, достигат се до 148 средни кадри за секунда, 74 минимални и 210 максимални. 

Още една любима моя игра в последно време - Call of Duty - Modern Warfare 2. На 4К EXTREME присет играта изглежда невероятно яко.

 

 

 

 

Изкарахме впечатляващия резултат от 95 средни кадри за секунда при 72 минимални и 1118 максимални. На 2К нещата изглеждаха дори още по-впечатляващо със 167 средни кадри за секунда, 140 минимални и 199 максимални. 

Fortnite може да няма толкова впечатляваща графика, но за сметка на това, тя успява да озори дори най-мощните видео карти, ако сложим настройките на EPIC. Признавам, че играта изглежда много по-добре така, отколкото на обичайните Competitive настройки. Но това идва на своята цена. На 4К изкарахме едва 48 средни кадри за секунда, при 39 минимални  и 42 максимални. При това играта се чувстваше лагаво. 

 

 

 

 

На 2К същите настройки, вече имахме 79 средни кадри за секунда, а на FULL HD изкарахме цели 108 среден FPS. 

Изводът е, че ако искате да играете Fortnite на 4К резолюция и тя хем да изглежда добре, хем да се играе добре - RTX 4080 просто не ви стига. А някои хора все още живеят с идеята, че Fortnite e лека игра. 

 

И за накрая съм оставил Horizon Zero Dawn. На 4К Ultimate Quality изкарахме 119 средни кадри за секунда. Не е зле. На 2К същата настройка вече достигнахме над 200 средни кадри - по-конкретно 213. 

 

 

 

 

Надявам се, че това обстойно ревю на конфигурацията с процесор Ryzen 7 7800X3D и видео картата RTX 4080 ви е харесало. Очаквайте още ревюта и тестове тук в блогът на Йон Компютърс.