Това PC ме накара да си спра парното
Здравейте хора,
в последната статия за 2022г. ще завършим годината подобаващо, с тест на най-мощното РС, което аз лично съм сглобявал! Припомням, това е РС-то, което асемблирах миналия път с процесора Ryzen 9 7950X ВИЖ ТУК и на него ще тестваме двете най-мощни карти на AMD - Radeon RX 79000XTX и 7900XT. ВИЖ ТУК
Нека да видим какво беше представянето на тази супер мощна конфигурация.
Както знаете имаме две видео карти. Едната е понастоящем най-мощната видео карта на AMD - Radeon RX 7900 XTX.
Тя разполага с 24GB видео памет, 96 изчислителни единици и 6144 поточни процесора. За сравнение, нейната по-малка сестра Radeon RX 7900XT разполага с 20GB видео памет, 84 изчислителни единици и 5376 поточни процесора.
Картите са първите направени по най-новата RDNA3 архитектура на AMD и първите, в които е приложена така наречената чиплет технология, при която част от чипа е направена по най-новата 5 нанометрова архитектура, докато друга част е направена по по-евтината 6 нанометрова. Двете работят и на различни тактови честоти. Това позволява постигане на по-ниска обща цена, както и по-ниска консумация на енергия.
Нека видим как всичко това се отразява на гейминг изживяването. Днес ще започна с една игра, която си купих за Коледа и тествам за първи път - новата Call of Duty: MW2. Някои от вас дори препоръчаха да тествам на тази игра. Две неща ще кажа, играта има невероятно реалистична графика от една страна, което е впечатляващо, от друга страна има много малки карти. Което е предпоставка за поддържане на висок FPS, за разлика от игри с големи отворени карти, като Fortnite, Cyberpunk, GTA 5 и т.н.
Тествах играта на трите резолюции на EXTREME графичен присет.
Интересно ми беше каква ще е разликата в представянето между двете карти, виждаме и двете държат средно над 100 кадри за секунда на резолюция 4К, което е впечатляващо. Но разбира се по-мощната 7900XTX достига 125 средни кадри за секунда, докато XT се държи на 113. По подобен начин стоят нещата и при другите резолюции. На 2к имаме над 200 кадри за секунда за ХТХ и 187 средни за ХТ. На класическата FULL HD резолюция имаме над 320 средни кадри за секунда с ХТХ и 309 за ХТ. Като цяло това са едни много добри резултати, защото дори на 4к имам над 100 средни кадри за секунда, което би било супер, ако ползваме монитор с високо опресняване. При това ако играем състезателно не е необходимо присета да е на Extreme, с малко по-нисък присет лесно ще достигнем над 144 кадри за секунда.
От ултра-модерното нека се пренесем за момент в класиката с играта CS:GO. Интересно как ще се справят тези най-нови карти с тази класическа игра, от която обаче продължават да се интересуват огромно количество геймъри.
Тук се получи доста голяма разлика между двете карти.
На 4К имаме над 400 FPS за ХТХ и 324 за ХТ. При 2К имаме цели 750 средни кадри за секунда за ХТХ и 578 за ХТ, а на FULL HD, достигнахме още по-главозамайващите 812 FPS за ХТХ срещу 768 за ХТ. И тук си спомням въпроса от минали път за новия Display port 2.1, който поддържа монитори с по-високо опресняване в сравнение със стария.
По конкретно цели 480Hz на 4К. И въпроса беше до колко това би имало смисъл от гледна точна на FPS-a, който тези карти могат да поддържат. Е оказа се на някои игри има смисъл, защото ето на CS:GO и то на най-високи настройки играта върви с около 400 кадъра за секунда, тоест тя би се възползвала - теоретично от един 480 херцов монитор.
Следващото заглавие е първото от днешния подбор, което има опцията за Ray Tracing. Говоря за Shadow of the Tomb Raider. Картите на Radeon, както знаем вече, за второ подредно поколение имат хардуерна поддръжка на Ray Tracing, но в това отношение те все още изостават от Nvidia и тук включването на тази опция идва с по-значително намаляване на производителността. Може да видите резултатите за четирите резолюции на двете карти с и без Ray Tracing.
Присетът е най-високият. Прави впечатление, че на максимални настройки без Ray Tracing и двете карти поддържат над 100 средни кадри за секунда, което е много добре. При включване на Ray tracing-a, обаче кадрите спадат общо взето на половина.
Следва класическо рендърване на графиката с бенчмаркът на Horizon Zero Dawn. Настройките са на Ultimate Quallity.
Н а 4К получихме 115 средни кадри за секунда със 7900ХТХ и малко под 100 - 97 средни със 7900ХТ. На останалите резолюции вече се получават абсолютно астрономически резултати.
Може би няма да изненадам никого като кажа, че включих и GTA V в набора от тестове. И ще ви обясня защо продължавам да тествам почти 10 годишна игра. Когато първоначално пробвах GTA V на максимални настройки на резолюция 4К играта в определени моменти достигаше до своя таван от 187 кадри за секунда. Поради някаква причина не може повече, което обезсмисляше теста. И аз си казах - е може би достигнахме момента, в който е безсмислено да тествам на GTA V. И тогава се сетих. Ами нека просто включа опцията за Anti-aliasing, която иначе винаги премахвам. И така на резолюция 4К, на максимални настройки с опции за Anti-aliasing на максимум получих резултат от около 60 средни кадри за секунда на петте сцени със 7900ХТХ и под 60, по-скоро в рамките на 50 и няколко средни кадри за секунда със 7900ХТ.
Така че да, човечеството ще е колонизирало Марс, преди да се появи хардуер, който да победи GTA V.
На другите две резолюции картите поддържаха над 100 FPS, като на FULL HD мисля, че удряха в тавана от 187 така, че тези резултати трябва да се вземат с известно условие.
Друга игра, която трудно ще бъде победена, когато става дума за EPIC настройки, това е Fortnite. Между другото има известни промени в настройките на играта, сега тя поддържа и хардуерен Ray Tracing. За целите на днешното видео не съм тествал с тази опция включена. Всичко друго обаче беше на макс на трите резолюции. И така на 4К имахме под 60 FPS.
По-конкретно ХТХ изкара 47 средни кадри, докато ХТ само 39. На 2К нещата вече бяха по-поносими, а на FHD си беше направо супер. Поуката е, че дори с най-мощния хардуер, който съществува, на Fortnite трябва да сте по-скромни с настройките, ако искате висок фреймрейт.
Следващата игра, която аз много харесвам е Forza Horizon 5. Тук тествах на EXTREME присет и може да се похвалим, че и двете карти на 4К резолюция изкараха над 100 средни кадри за секунда, което е много добре.
Виждате и резултатите на другите две резолюции, там нещата са дори още по-убедителни. ХТХ изкара почти 150 на 2К.
И накрая може би най-сложния тест този на играта Cyberpunk 2077-ма. Тук настройките бяха със и без Ray Tracing, като и в двата случая беше изключена опцията за Fidelity FX. Причината е, че искам да измерим реалните възможности за рендърване на картите не да чийтваме с екстраполиране на резолюцията.
И така на резолюция 4К с присет Ray tracing ULTRA се получиха невъзможни резултати за игра от средно 20 FPS за по-мощната карта и 17 за по-малката. При настройка ULTRA, но без Ray Tracing имаме вече над 60 средни кадри за секунда, което е ОК за игра.
На 2К с Ray tracing Ultra присета вече имахме поносими за игра резултати, но все още далеч от идеалното, за разлика от Ultra присетът без Ray Tracing, където нещата вече изглеждаха супер с над 100 средни кадри за секунда. Значи може да видите каква огромна разлика предизвиква Ray Tracing-a. От едвам приемливи резултати с 40 FPS, до 130 FPS, когато махнем Ray Tracing-a.
Едва на резолюция FHD с присет Ray Tracing Ultra достигнахме около 60 средни кадри за секунда и с двете карти. Без тази опция пък резултатите отиват до небето с над 170 средни кадри за секунда.
Редно е да кажем няколко думи и за температурите. Картите отчитат две температури - едната е общата температура, другата е така наречения температурен Hot spot - или най-горещата точка. Между двете обикновено има разлика от около 20°С, но максималната температура според мен е от значение.
Т ова, което наблюдавах по време на тестовете е, че температурата варира в известни граници в зависимост от играта, като на Forza Horizon 5 например двете температури са около 79 и 85°С, докато при Fortnite например температурата достига до 88°С. Рядко се случваше да видя да достига и до 90°С, но това се случваше само моментно. Като цяло ХТ държи с 2-3 градуса по-ниски температури средно в сравнение с по-голямата си сестра.
Ами хора, надявам се тази статия да е била интересна и полезна за Вас. За да сте все така добре информирани за новостите в областта на хардуера и геймърската периферия, посещавайте редовно блогът на Йон Компютърс и през новата 2023г.