Подробен гейминг тест на РС с Core i5 12400F и RTX 3060Ti.
Здравейте, хора,
миналата седмица сглобих РС с процесор Intel Core i5 12400F и видеокартата на Nvidia RTX 3060Ti, с 2х8 GB DDR4 оперативна памет работеща на 3200Mhz. Една доста разумна конфигурация като подбор на части и днес нямам търпение да споделя с вас как това РС се справи с игрите и бенчмарковете. Може да видите другата статия с опис на компонентите ТУК.
Не помня вече, дали бяхме тествали до сега 12400F, но дори да сме няма лошо да си припомним точно колко добър е той в чисто процесорния тест Cinebench R23.
Процесорът е доста по-скромен в сравнение с чудовищата, които тествахме преди две седмици. Тук имаме шест физически ядра и дванадесет логически. Тактовата честота е само 2.5GHz базова и 4.4GHz буустова честота. Така на Multi-core теста получихме 12 487 точки, а на Single-core 1723.
Последното не е никак зле и е от основно значение за игрите. Все пак имайте предвид, че резултата на Single-core на най-мощните нови процесори и от двата производителя е около 2000, което прави резултата от 1700 точки, за процесор струващ 450лв. доста добро постижение и напълно валидно за геймърски компютър.
Нека видим първите геймърски тестове, по традиция ще започнем с класиката CS:GO. Тествах и на трите резолюции на максимални настройки.
На 4К се получи среден резултат от 240 FPS, на 2К имахме почти двоен резултат от 431 среден FPS и на FHD имахме повишение с около 70 средни кадъра на 503 FPS.
Добро впечатление ми направи не само на този тест, но и през цялото време процесора и видео картата държаха много приятни температури. Видеокартата при 100% натовареност си стоеше на около 60°С, докато процесора с подчертавам боксовото охлаждане се държеше в рамките на 60-70°С. На продължителен тест със Cinebench, където се натоварва на максимум успя да качи 81-2°С. Всичко това е в рязък контраст с предишната конфигурация, където тествахме най-новите процесори на Ryzen от 7000-та серия заедно с картата Radeon RX 6750XT. Тогава и процесорите и видеокартата държаха температури около 90°С и буквално в тези вече хладни дни можех да си топля стаята с тази машина.
Сега нямаме такова нещо, топлината едва се усещаше да излиза от вентилацията на компютъра по време на бенчмарковете.
Нататък, тествах разбира се и играта GTA V, на максимални настройки без Anti-aliasing.
На 4К се получиха средни резултати между 80 и 100 кадъра за секунда. На 2К те вече скочиха между 160 и 180. И на FHD имаше почти незабележимо повишение в средните кадри на петте сцени в сравнение с 2К.
Следващата игра е Shadow of the Tomb Raider и тук извърших двойно количество тестове, защото освен на трите резолюции, сега трябваше да тествам също с и без Ray Tracing.
На 4К без Ray Tracing се получиха добри резултати от 79 средни кадри за секунда на Highest Preset. На същите настройки на с включен Ray Tracing на сенките, без изненади средните кадри паднаха почти на половина - 45.
Вече на 2К, без Ray Tracing изкарахме 122 средни кадри за секунда и 87 когато прословутия Ray Tracing се включи. И двата резултата са много добри, така че на 2К може да цъкате на максимални настройки играта, даже и с Ray Tracing.
И накрая на FULL HD получих 163 средни кадри за секунда, които спаднаха на 123 при включване на Ray Tracing-а.
Следващата игра е добре познатата Horizon Zero Dawn. Тук ползвах настройката за Ultimate Quallity. На 4К средните резултати паднаха малко под идеалните 60 с 56 средни кадри за секунда, 41 минимални и 93 максимални.
Не е зле, но ако искаме да играем на максимално качество и да сме сигурно в гладкостта на представянето, може би е редно да намалим резолюцията на 2К. Там вече се получиха идеалните 99 средни кадри за секунда при 16 минимални и 184 максимални.
И накрая на FHD имахме 125 средни кадри за секунда при 41 минимални и 218 максимални.
Като цяло до тук се оформя една тенденция, която ще видим и нататък, че действително 2К е оптималната резолюция за този клас карти, ако искате да цъкате на максимални настройки. При 4К не че не става, но на моменти фреймрейта пада под идеалния, докато при FULL HD това, което получаваме в бонус като кадри за секунда в сравнение с 2К не си заслужава понижаването на качеството. Говорейки си за самото качество, гледайки игрите на 4К монитор аз много трудно долавям някаква разлика, ако се играят на 2К, ако се свали резолюцията на FHD обаче при повечето игри има видимо влошаване на визуалното представяне.
Продължаваме с друга любима моя игра - Forza Horizon 5. Тук е в сила точно тази тенденция, която току що обясних. При EXTREME настройки на 4К имахме под идеалните 60 кадъра за секунда - а именно 52 средни FPS.
Вече на 2К, където трудно ще забележите спада в резолюцията имаме обаче 78 средни кадри за секунда, което е много добре. На FHD имаме 92 средни кадри за секунда. Едно увеличение, което е по-скоро без голямо значение, докато спада в резолюцията, когато го гледате на 4К монитор се усеща.
Следващата игра, която тествах беше любимата на толкова много геймъри Fortnite. Тук се изкуших да напъна видео картата на EPIC настройки и на трите резолюции. Очаквано на 4к бяхме под 60FPS.
Не е препоръчително за такава динамична игра като Fortnite. Разбира се винаги може да включите на Competitive настройки, но в случая целта на теста беше друга.
На 2К имахме вече 93 средни кадри за секунда при 69 ,минимални и 113 максимални. Това означава, че постоянно сме над 60. Може би на тези настройки при Fortnite най-много си заслужаваше свалянето на FHD, защото тук вече имахме 136 средни кадри за секунда, нещо което би било от полза на хората ползващи монитори с високо опресняване.
И накрая най-комплексният тест беше проведен на играта Cyberpunk 2077. Тук се наложи да направя по три теста на всяка резолюция и слава Богу играта вече разполага със собствен, сравнително бърз бенчмарк.
Става дума за това, че на всяка една резолюция тествах с присетът Ray Tracing ULTRA, който обаче оставя DLSS-a включен. DLSS-а е тази технология, която използва изкуствен интелект за предвиждане на фреймове, за екстраполиране на кадри, които преди това са рендърнати в по-ниска резолюция и т.н. Всичко това води до по-висок FPS, обаче така не можем толкова ясно да разберем какви са рендър възможностите на видео картите на съответните настройки. Ето защо използвах и същия присет, обаче с изключен DLSS. Вижте какви бяха резултатите.
На 4К с Ray Tracing Ultra и DLSS се получиха средни резултати от 31 кадри за секунда.
Може да видите на графиката абсолютно същите резултати при настройка на Ultra, без Ray tracing, и без DLSS. При включен Ray Tracing Ultra, но премахнат DLSS нещата коренно се промениха, като сега картата ни беше в състояние да рендърне около 3 кадъра в секунда.
Подобни бяха съотношенията и при другите резолюции. На 2К с Ray Tracing и DLSS имахме 64 средни кадри за секунда.
На Ultra без Ray Tracing даже изкарахме с един кадър по-малко - 63, а при включен Ray Tracing, но без DLSS имахме само 24 средни кадри за секунда.
Тази настройка беше Playable единствено на резолюция FULL HD, където имахме 61 средни кадри за секунда и 94 в останалите два случая.
В общи линии останах много доволен от представянето на това РС. Не само, че се справя чудесно и на трите резолюции, но поддържа и много добри температури. На всичкото отгоре с добавените светещи кабели и вентилатори, то стана едно много красиво РС, ако сте пропуснали статията, в която обяснявам как го сглобих, може да я намерите в блога на Йон Компютърс, заедно с още много полезни съвети и потребителски ревюта.