Колко добро е бюджетното PC 2022? RX5600XT / RTX3050
Колко добро е бюджетното PC 2022? RX5600XT / RTX3050

Колко добро е бюджетното PC 2022? RX5600XT / RTX3050

Feb 27, 2022 Home , Андро влог

Здравейте, хора, дойде време за втората част от темата за Бюджетно РС 2022-ра. Миналата седмица ви показах, как най-сетне след повече от година чакане имаме възможността да сглобим бюджетно РС с части, които са излезли тази година. В основата стоят процесора от дванадесето поколение на Intel - Core i3 12100F, новата бюджетна видео карта на Radeon - RX 6500XT или алтернативата на Nvidia RTX 3050. Сега е момента да разберем колко добре този хардуер се представя на игрите и бенчмарковете.

И така нека започнем с процесора.

 

 

 

 

 

В предишната статия стана дума в подробности за него. Той е с четири ядра и осем треда, направен по новата десет нанометрова технология на Intel. Нека видим как се справи на Cinebench R23. На Multi-core теста изкарахме 8501 точки, което е доста добър резултат за процесор с четири ядра и осем треда. Single-core резултата също беше доста силен 1650 точки. Като цяло съм много доволен от процесора, който идва на цена от около 200лв и предоставя много добро съотношение цена/производителност. 

 

В началото на 2022-ра година на пазара най-сетне се появиха новите бюджетни карти на двете компании AMD и Nvidia и днес ще тестваме и двете заедно с нашето бюджетно РС.

 

 

 

 

 

Разликите между тях чисто хардуерно са доста сериозни. RX6500XT има 4 GB DDR6 памет с 64 битова шина докато RTX 3050 разполага с цели 8GB и 128 битова шина на паметта. Вероятно това е най-съществената разлика между двете. В допълнение новата RX 6500XT използва само четири PCI Express линии за трансфер на данни, което принципно е достатъчно, ако се ползва PCI Express 4.0. В нашия случай процесора ни е от най-ново поколение и поддържа PCIe 4.0 и 5.0 така, че няма да е проблем. Но ако поставите тази карта на PCI 3.0 конфигурация може да получите по-ниски резултати на някои игри, особено на тези които са по CPU интензивни, каквито са CS:GO и други е-спорт игри. 

 

Преимуществото, на което разчита новата RX 6500XT e новата RDN 2 архитектура, която е по-ефективна в сравнение с предишните. Картата, също така има 16 МВ Infinity Cash и поддържа новата технология на AMD - Fidelity FX Super resolution, която е отговор на Nvidia DLSS. Иначе, казано това е технология, при която резолюцията на графиката понякога се намалява в реално време, за да позволи по-висок фреймрейт при по-натоварващи моменти. Картата притежава 16 от новите Ray акселератори на AMD и поне на теория би трябвало да поддържа хардуерно Ray Tracing. 

 

 

 

 

 

Новата карта на AMD също така изненада с това, че идва само с два порта - един HDMI и един Display Port. Картата не разполага и с възможност за хардуерен енкодинг и декодинг на видео. Това е от значение за тези от вас, които се занимават със стрийминг или друг вид създаване на съдържание. Ето защо всичките кадри, с които ще илюстрирам днешните тестове са записани с помощта на Shadow Play на Nvidia на RTX 3050 картата. 

 

Няколко думи и за 3050-ката. Тя притежава Ray Tracing ядра от второ поколение и тенсор ядра от трето поколение. Последните се използват за така наречения machine learning - самообучаващ се изкуствен интелект, който позволява определени графични задачи да се изпълняват по-добре след натрупване на опит.

 

 

 

 

Картата притежава очакваните три Display порта и един HDMI. Като цяло в картата на Nvidia са направени по-малко компромиси, но това идва и на своята цена. Както го коментирахме и в предишния клип разликата между двете е съществена.

Нека обаче видим как всичките тези различия на хартия ще се отразят в реалните тестове. И двете карти са предназначени за FULL HD гейминг, така че днешните тестове са проведени само на FULL HD резолюция. 

 

Започваме с леката e-спорт игрица CS:GO на максимални настройки. Тук например получихме доста близък резултат с двете карти. Средни 345 кадри за секунда с 6500ХТ срещу 354 с RTX 3050.

 

 

 

 

 

И двата резултата разбира се са повече от достатъчни за професионална игра на CS:GO. Малката разлика в кадрите между двете карти вероятно идва от нашия процесор, който се явява лимитиращ фактор в случая. CS:GO е доста CPU интензивна игра. 

 

При следващата игра, която също е е-спорт, но доста по-тежичка получихме по-съществена разлика в представянето на двете карти. Тествах Fortnite на EPIC настройки. С 6500ХТ постигнахме средни 59 кадри за секунда при минимални стигащи до 31.

 

 

 

 

 

Тоест, в случая, аз бих препоръчал по-скоро да се играе на Competitive настойки, за да се получи по-подходящ за е-спорт FPS. С картата на Nvidia, дори при максимални настройки държахме 96 средни кадри за секунда. Много малка флуктуация се забелязва между минималните, които са 90 и максималните 97 кадри за секунда.

 

Следващият ни тест е класиката GTA V. Използвах максимални настройки без Anti-aliasing.  И тук се получиха доста добри и близки резултати, макар че все пак има отчетлива разлика между двете карти.

 

 

 

 

 

RX 6500XT се държеше в порядъка 110-120 средни кадри на петте сцени, докато RTX 3050 поддържаше по-скоро около 150-160 средни кадри за секунда. 

 

При Shadow of the tomb Raider направих двоен тест, защото тук можем да включим или не Ray Tracing. При първия тест на максимален присет и без Ray Tracing получихме 68 средни кадри за секунда с 6500XT и 107 с RTX 3050 съответно.

 

 

 

 

При включване на Ray Tracing за сенките резултатът с 6500XT падна под приемливия с 23 средни кадри за секунда, докато картата на Nvidia се държеше на 75, което е доста приемливо. 

 

 

 

 

 

Все пак конкретно при тази игра не виждам никаква осезаема разлика от включването на Ray Tracing-а  и аз лично не бих ползвал тази функция особено с бюджетни карти. 

Време е за малко по-съвременни заглавия, тествах чисто новата Forza Horizon 5 и то на няколко отделни присета, за да установим оптималните настройки. При Еxtreme настройка се получиха 53 средни кадри за секунда с RTX 3050, което е приемливо макар и не идеално, докато с 6500XT изобщо не ни се получи с тези 26 средни кадри.

 

 

 

 

Разбира се не е нужно да играем на Extreme настройка, така че реших да пробвам и на Ultra, където картата на Nvidia изкара вече по-стабилните 64 средни кадри, докато 6500ХТ успя да достигне до 42, което е приемливо макар и не идеално. 

 

 

 

 

На High настройка вече и двете карти се държаха стабилно над 60 кадри за секунда. RTX 3050 достигна до 78 средни кадри, докато 6500ХТ закрепи на 70. 

 

 

 

 

 

Последната и най-сложна като варианти и настройки игра е Cyberpunk 2077. Тук проведох няколко последователни теста. 

Първият, чисто с експериментална цел беше на максимални настройки с Ray Tracing. За картата на Nvidia това означава и включване на DLSS. Получиха се 38 средни кадри за секунда. При 6500ХТ нещата тотално не се получиха на тази настройка с 6 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

Следващият присет, който пробвах беше Ultra без Ray Tracing. За картата на Nvidia без DLSS получихме 39 средни кадри за секунда. При 6500ХТ всъщност опитах две различни настройки на Ultra със и без Fidelity FX Superresolution. В единия случай имахме 36 средни кадри за секунда, а с изключен ефект 24. Тук обаче е редно да отбележа, че Fidelity FX супер-резолюцията всъщност видимо разваляше качеството на картината за сметка на малко повече кадри. 

 

 

 

 

Преминаваме към малко по-реалистични за възможностите на нашите карти сценарии. На High присет с 6500ХТ се получиха 33 средни кадри за секунда и тук спрях да експериментирам с Fidelity FX. RTX 3050 пък изкара 57 средни кадри за секунда, все още под стабилни 60.

 

 

 

 

Вече на Medium присет имахме 44 средни кадри за секунда с картата на AMD и цели 70 средни при 62 минимални за 3050-ката, което вече е доста добре.

 

 

 

 

Ами хора, какъв е изводът ми. Имаме две карти, които идват с разлика в цената. Картата на Nvidia очаквано се справи доста убедително и бих казал, че за FULL HD гейминг е повече от ОК. Дори на тежка игра като Forza Horizon 5 единствено на Extreme настройка бяхме под 60 средни кадъра, а на Cyberpunk 2077 се наложи да намалим още настройките, но знаем че това е доста тежка и не оптимизирана игра.

 

 

 

 

 

За RX 6500XT може да се каже, че също спокойно можем да играем на FULL HD, като повечето игри дори при максимални настройки се играеха на доста високи кадри. При по-тежките игри вече се усещат дефицитите в хардуерно отношение, но отново може да се получат добри резултати, ако намалим малко настройките, както направихме при Forza Horizon 5 и Cyberpunk 2077. 

 

Надявам се, че тази статия е била интересна и информативна за вас. За да сте винаги в течение с новостите в областта на хардуера и геймърската периферия следете редовно блогът на Йон Компютърс.