Radeon RX 6600 - Най–близкото до бюджетна карта за тази година
Radeon RX 6600 - Най–близкото до бюджетна карта за тази година

Radeon RX 6600 - Най–близкото до бюджетна карта за тази година

Oct 26, 2021 Home , Андро влог

С продължаващ световен недостиг на чипове и все така високи цени на крипто валутите, за никого не е тайна, че имаме криза на пазара на видео картите. В началото на годината във въпроси и отговори бях попитан, дали очаквам да се появят бюджетните модели от 30-тата серия на Nvidia - а именно RTX 3050 и 3050ti, както и бюджетните карти на Radeon  oт шест хилядната серия - RX 6500 и 6500 XT. Тогава аз отговорих, че е напълно естествено те да излязат. Нещата обаче се развиха по различен начин. Вече сме почти на края на годината и видео картата, на която ще се спрем днес - новата Radeon RX 6600, e може би най-близкото до бюджетна карта, което ще получим

 

 

 

 

На 13-ти октомври тази година от AMD официално пуснаха в продажба тяхната най-нова видео карта, предназначена за FULL HD гейминг - Radeon RX 6600. Нейната официална цена беше 329$, което съвпада с официалната цена на Nvidia RTX 3060. Разбира се и двете карти се търгуват много по-скъпо. Вече има информация, че така наречения Хаш-рейт лимитер на RTX 3060-ките е поне частично преодолян от копачите, а пък картите на AMD никога не са имали такъв лимитер, което означава, че се изкупуват от копачите, като топъл хляб. И да това важи и за новата RX 6600. 


 

Нека все пак видим какви са спецификациите на новата карта в сравнение с излязлата през август малко по-мощна ХТ версия.

 

 

 

 

 

Очаквано честотите са малко по-ниски. Броя на изчислителните единици е 28 в сравнение с 32 при ХТ версията. Същото важи и за рей акселераторите - отговарящи за поддръжката на Real Time Ray Tracing. 


 

Поточните процесори също са намалени от 2048 при ХТ версията на 1792. Текстурните единици са малко по-малко, но броя на транзисторите е същия 11,1 милиона. Еднаква е и паметта, която е осем гигабайта DDR6 със 128 битова шина. Нейната скорост, обаче е с една идея по-бавна при не ХТ версията. 


 

Днешният конкретен модел, който получих за тест е в изпълнение на XFX и е в конфигурация с двоен вентилатор на охлаждането.

 

 

 

 

Картата разполага със стандартните три дисплей порта и един HDMI изход.

 

 

 

 

Захранването се осъществява през осем пинов конектор. Картата разполага с двоен фърмуер и физически бутон за превключване. 

 

 

 

 

 

Вторият до колкото успях да разбера е нещо като тих режим, в това видео обаче не съм се спирал на специален тест, в който да определя разликите в представянето при двата фърмуера. 

В конкретния модел липсва RGB или каквато и да е друга подсветка, което още веднъж подчертава по-скоро бюджетния характер на картата. 

 

 

 

 

Тъй като RX 6600 e видеокарта от среден, клонящ към бюджетен клас (поне като замисъл) предназначена за FULL HD гейминг, реших да я тествам с хадуер отговарящ на такъв тип система. За днешния тест ще използвам същата конфигурация, на която преди няколко седмици ви показах как се инсталира Windows 11. Тя е базирана на Intel Core i5 10400  и има 16 гигабайта оперативна памет.

 

 

 

 

Единственото нещо, което се наложи да променя в тази конфигурация беше да сменя захранването, което в първоначалния вариант беше само 500W. За нуждите на нашата карта сложих по-мощно 700W захранване на Trendsonic. 

 

 

 

И разбира се инсталирах Windows 10, заедно с най-новите драйвери и игрите нужни за теста. 

 

 

 

 

Тук е момента да се отбележи, че Radeon RX 6600 поддържа AMD Smart Access Memory Technology, която обаче може да работи само с процесори от последното пето поколение на Ryzen, както и с някои избрани процесори от третото поколение. Аз обаче смятам, че една видео карта би трябвало да може да работи със всеки процесор, така че тук правим тест по-близък до реалните условия. Самата Smart Access Memory технология не дава чак такова предимство така или иначе. 

 

 

 

 

 

Нека видим как нашата карта и конфигурация се справиха с днешните тестове. Всички те са проведени при резолюция Full HD. Не намерих за необходимо да тествам картата на по-високи резолюции, защото тя съвсем ясно е предназначена за 1080р. 

 

Започваме с класиката CS:GO. Тук при максимални настройки получихме не лошия резултат от 357 средни кадри за секунда. 

 

 

 

 

Това е отлично, ако искате да използвате картата за този е-спорт. Дори ако имате 240 херцов монитор ще може да се възползвате напълно от неговите възможности. 


 

Продължавайки с класически заглавия GTA V при максимални настройки и без Anti-Aliasing даде добри резултати на различните сцени от бенчмаркът с над 100-110 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

Shadow of the Tomb Raider е първата игра поддържаща Real Time Ray Tracing макар и само на сенките. Така че тук проведох два теста. Първо на най-висок присет без Ray Tracing. Получи се среден резултат от 93 кадри за секунда при 14 546 общо рендърнати кадри на бенчмаркът. 

 

 

 

 

След това превключих на максимална настройка за Ray tracing и тогава средните кадри спаднаха до 50, а общо рендърнатите до 7663. 

 

 

 

 

 

Виждате значителна разлика с и без Ray Tracing, което се забелязваше и при другите карти от 6000-та серия на AMD, която знаем е първата с хардуерна поддръжка на Ray Tracing. 


 

Най-сериозният графичен тест, на който подложих картата беше играта Cyberpunk 2077. Условията са както винаги каране на мотор в оживената част на града, което е може би най-тежкия сценарии от гледна точка на хардуера. Първият ми тест беше на Ultra присет с изключен Ray Tracing. Дори при това положение резултатите не бяха супер впечатляващи - под 60 средни кадри за секунда за FULL HD резолюция. Средните кадри бяха 44.

 

 

 

 

При включване на опцията за Ray Tracing, също на Ultra, получихме вече невъзможния за игране резултат от 20 средни кадри за секунда. 

 

 

 

 

Извода ми е, че дори без Ray Tracing, ако трябва да цъкам играта, бих намалил малко настройките, за да получа стабилни над 60 кадъра за секунда. 


 

Последната игра, която тествах днес беше Fortnite. При всичко сложено на EPIC получихме доста добър резултат от 91 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

Играта вървеше супер гладко и направих доста убийства, като накрая дори спечелих Victory Royal, което съм правил само няколко пъти в живота си.

 

 

 

 

Не че играя много Fortnite де. Като цяло съм доста доволен от начина, по който картата се справи с Fortnite. Смятам, че ако сте ориентирани към е-спортовете тази карта е подходяща за вас. 


 

Какъв е изводът ми. Сама по себе си картата RX 6600 е логична част от развитието на 6000-та серия на Radeon. Нейната официална цена, обаче от 329 щатски долара, няма нищо общо с цените, на които се търгува.  У нас, ако изобщо успеете да намерите такава карта може би ще е на цени от около 1300лв, ако не и повече. Самите бройки се изкупуват много бързо, защото стават за крипто-майнинг. Това означава, че картата не е опция за преобладаващата част от геймърите у нас, които си търсят вариант, който е под 1000лв. За тях единствените опции остават бюджетните варианти от 16-тата серия на Nvidia - 1650 и 1650 super, както и вечната 1050ti, която както знаем от Nvidia пуснаха наново в производство, за да отговорят по някакъв начин на търсенето на бюджетни карти. Тук там може да намерите и още по-евтините RX 550 и RX 560 видео карти на Radeon. Смятам, че това, което огромна част от геймърите се надяват да видят е нова, наистина бюджетна карта, която да не представлява интерес за крипто миньорите. Дали от AMD и  Nvidia ще ни изненадат приятно преди Коледа? Все по-малко вероятно е, но нали знаете надеждата умира последна.

 

Едно нещо обаче е сигурно и то е, че на страниците на блогът на Йон Компютърс винаги ще намерите най-актуалната информация от света на компютърния хардуер. Така, че не забравяйте да го следите редовно!