Всичко, което трябва да знаем за RGB и ARGB
Здравейте, хора,
днес ще си поговорим за онази част от хардуера, която не се отнася до процесорна мощ, кадри за секунда и ватове електроенергия, но за сметка на това радва геймърската ни душа.
Говоря разбира се за любимото ни LED осветление на нашите компютърни конфигурации, което в много от случаите е RGB тоест такова, което свети не само в един, ами в много променящи се цветове.
Какво точно означава RGB? Това всъщност е съкращение означаващо RED, GREEN, BLUE - Червено, Зелено и Синьо, основните цветове, които се ползват в RGB цветовите системи.
Най-лесно това може да се демонстрира, ако вземем RGB LED лента, също като тези, които съм използвал, за да осветя бюрото си зад мен и погледнем един от диодите наистина от близо с помощта на макро обектив.
Виждаме, че всеки един диод всъщност е съставен от три по-малки диода светещи в по един от трите основни цвята.
Смесването на тези три цвята в различно съотношение ни дава милионите нюанси, на които сме свидетели при RGB осветлението.
Но как диодите знаят как да смесват цветовете? За целта имаме RGB контролер, който може да е като този използван в лентите или подобен контролер ползван при RGB компютърните вентилатори.
RGB осветлението може да бъде свързано към дъното и да се контролира директно от него чрез софтуер. За това ще поговорим малко по-късно.
В класическото RGB имаме четири пина. Единият пин е 12 волтовият положителен полюс, с който се свързват и трите диода едновременно, а 12 волтовият отрицателен полюс се разделя на червен, зелен и син пин, отговарящ по отделно за захранването на трите цвята.
Класическият RGB контролер изпраща различно напрежение към трите цвята и по този начин постига желания нюанс.
До тук добре, но какво е Addressable RGB? По същество това отново са RGB диоди, но всеки един от тях има свой собствен индивидуален микропорцесор. Точно така всеки диод си има свой собствен чип, отговарящ за неговите нюански на цветовете. Addressable RGB лентите или вентилаторите, използват три пинов конектор. Два от пиновете са захранващи - положителен и отрицателен полюс, а третия служи за трансфер на дигитална информация, която е адресирана към всеки един от индивидуалните чипове на диодите.
Казано по просто - при обикновеното RGB, всичките диоди, светят по един и същи начин, докато при Addressable RGB всеки един диод може да бъде програмиран индивидуално, така че различни сектори от вентилатора, мишката, лентата или каквото там да свети различно.
След като уточнихме какво е RGB и принципните различия между двата вида, нека видим как това ни засяга при сглобяване на конфигурации и конкретно ще се фокусирам върху правилното инсталиране на вентилатори с RGB осветление.
Като всяко нещо те могат да бъдат няколко вида, но най-често подобни вентилатори идват с два кабела. Единият е за захранване на моторчето на самия вентилатор. Него можете да го свържете към съответния хедър в дъното
или директно към захранването на компютъра.
Разликата е, че в първия случай дъното ще контролира оборотите на вентилатора, докато при втория вариант вентилатора ще работи през цялото време на пълна мощност. Това ще ви причини излишен шум и също повече прах в компютъра ви.
Като трети вариант съществуват кутии идващи с контролер за скоростта на вентилатора. Тогава просто пускате вентилаторите на максимум докато играете, а през останалото време ги държите на минимум.
При RGB осветлението нещата стоят по подобен начин. Имате избора дали да свържете вентилаторите към съответните хедъри на дъното
или към външен контролер обикновено идващ в комплекта.
Тъй като хадърите на дъното са ограничени като брой, много от кутийте с по няколко вентилатора идват предварително свързани, така че само един кабел да трябва да свържете към дъното.
Ако дъното вие по-старо, преди ерата на RGB може да нямате такива хедъри, тогава единствения ви вариант е да свържете вентилаторие към външен контролер.
И тук възниква въпроса, кога е добре да свържем нашето RGB към външния контролер и кога към дъното? Ако например кутията идва с три или четири еднакви вентилатори и това са единствените RGB елементи които ще слагате, тогава няма никакъв проблем да ги свържете към външен контролер.
Той ще ви позволи да си избирате режими на светене, вентилаторите ще са синхронизирани, защото са свързани с общ контролер и изобщо няма да имате никакъв проблем. При повечето билдове, които виждате в блога постъпвам точно така просто, защото това е по-лесния вариант, не ми се налага да тегля софтуер, мога да ви демонстрирам режимите на светене непосредствено след стартовия буут, дори да нямаме инсталиран Windows и т.н.
Ако обаче, както в случая с последната ми конфигурация имате три вентилатора на кутията, плюс един различен на охлаждането, плюс самото дъно, което свети.
\
Отделно бихте могли да имате светеща RAM памет, светеща видео карта и т.н. Тогава няма как да свържете всички тези различни компоненти към общ външен контролер и ако не искате всеки да си свети както му скимне, единствения начин е да ги свържете към дъното.
Различните производители имат наричат софтуерите си за синхронизиране и контрол на RGB-то по различен начин. При Asrock е Polychrome Sync, при Asus се нарича Aura Sync, Gigabyte го наричат RGB Fusion, MSI - Mystic Light и т.н. Общото между всички тях, е че това са софтуери, чрез които може да контролирате и синхронизирате светещите компоненти на компютъра ви.
Сега ще ви демонстрирам как това работи на последната конфигурация, която сглобих с процесор Ryzen 7 5800X и видео картата Radeon RX 6700 XT. Дъното е Asrock B550M Steel Legend, така че софтуера, който ще ползваме е Polychrome Sync.
Ако погледнем интерфейса - какво ни казва той. Можем да изберем всеки от светещите елементи на дъното както и всеки един от хедърите на дъното, които са два трипинови и два четири пинови.
Можем да изберем различни режими на светене от менюто и също да настроим статичен цвят.
Можем да изберем различен статичен цвят на предните вентилатори, на охладителя и на самото дъно. Ако цъкнеме обаче опцията Select All Channels автоматично ни се синхронизират всички компоненти и светят в един цвят или един режим.
Отляво можем да видим функции, които в случая няма как да използваме.
Те са за контролиране на различни компоненти, като RAM памети видео карта, SSD, захранване, дори мауспад, всички тези неща могат да се контролират чрез Polychrome Sync, така че да се оформи една цялостна тема на RGB осветлението.
В допълнение обърнете внимание, че предните вентилатори, които са Addresable RGB могат да изпълняват по-сложни режими изписвайки различни форми,
докато обикновения RGB вентилатор на охладителя може да има само променящи се нюанси.
И така хора, това беше моя кратък урок имащ за цел да изясни въпросите за RGB, Addressable RGB и всичко свързано с компютърните вентилатори и осветлелния. Не забравяйте да посещавате редовно блогът на Йон Компютърс, където може да откриете и други полезни уроци, ревюта на периферия и тестове на хардуер.