Колко добра е новата RTX 3060?
Колко добра е новата RTX 3060?

Колко добра е новата RTX 3060?

Mar 29, 2021 Home , Андро влог

Здравейте, хора,

миналата седмица ви показах, как сглобих компютър с новата видео карта от среден клас на Nvidia - RTX 3060. Картата е част от новото поколение на Nvidia създадено по архитектурата “Ампер”, включващата второ поколение Ray Tracing ядра и трето поколение Тенсор ядра.  Компютърът включваше още процесора Ryzen 5 5600x и две по осем гигабайта оперативна памет работеща на 3200MHz. 

 

 

 

 

 

В днешното видео ще се спрем малко по-отблизо на самата карта и ще анализираме резултатите от тестовете, които получих с този хардуер.

 

Малко повече за новите 3060 карти. За момента имаме две разновидности - излязлата по-рано RTX 3060 Ti и появилата се в края на февруари RTX 3060, която ще тестваме днес.

 

 

 

 

 

От името си личи, че и двете карти поддържат Ray Tracing. RTX 3060 главно се фокусира върху Full HD гейминга с включен Ray Tracing, докато по-скъпата 3060Ti, има стабилни възможности за представяне и в по-високата 1440р резолюция.

 

Ако погледнем спецификациите едно нещо се набива на очи, че по-евтината и разбираемо по-слаба карта има 12 GB GDDR6 видео памет, докато 3060Ti разполага само с 8GB.

 

 

 

 

 

Няма да навлизам в прекалено детайлни обяснения, защо това най-вероятно е така. Ще спомена само, че по-силната карта RTX 3060ti има същата 256 битова шина на паметта като по-скъпата RTX 3070, която би позволила картата да разполага с 8 или 16 GB RAM. Докато RTX 3060 е със 192 битова шина, което означава, че може да има кратно на 3 количество рам и тъй като 3 или 6 са твърде малко, те са решили да отидат на 12GB, както и новата видео карта на AMD RX5700XT.
 

Независимо от разликата в паметта, RTX 3060Ti със сигурност е по-мощната от двете сравнявайки броя на куда ядрата, които са основния индикатор за възможностите на картата, а също така по-широката 256 битова шина позволява по-бърз трансфер на информация от паметта до самото GPU.

 

 

Сега е време да обърнем внимание на най-важното, колко добре се справя тази карта с игрите и бенчмарковете. Конфигурацията ни с Ryzen 5 5600x е достатъчно мощна, за да може картата да покаже пълния си потенциал. Това не е първото РС, което правим с този процесор, така че няма да се спирам на Cinebench тестове, ако ви интересува, колко добре се справя процесора на AMD може да видите клипа ми от 14 ноември 2020г., когато за първи път го тествам.

 

Първата игра, която тествах, и на която всъщност направих най-задълбочени експерименти е Cyberpunk 2077г, с която бяха направени тестовете и на премиерата на AMD RTX 5700XT, която е конкуренцията в този клас карти. Причината е, че тази игра представлява от една страна достатъчно графично предизвикателство, от друга поддържа някои от най-новите екстри като Ray Tracing и Nvidida DLLS, така че ще е интересно да видим как ще се представи играта при различни настройки. Направих общо седем теста на различни настройки и резолюции.

 

Започнах с резолюцията, която може би най-много ни интересува FULL HD на Ultra присет с включен RTX и DLLS. Имайте предвид, че DLLS-ът е една нова функция на Nvidia, която подобрява пърформънса при по-високи резолюции, защото позволява временно даунскейлване на резолюцията в по-напрегнати моменти с цел да се спести от детайлния рендъринг. При FULL HD обаче няма за къде толкова да се даунскейлва  и тук ефекта на DLLS е по-слаб.

 

И така при ULTRA присет с RTX получих 52 средни кадри за секунда при 41 минимални и 63 максимални.

 

 

 

 

Тук е момента да обясня и как точно тествам играта. Тъй като FPS-ът може много да варира в зависимост от мястото и ситуацията в играта, всички тестове са проведени чрез каране на превозно средство по улиците на Night City във възможно по-оживени райони. Това създава един от най-натоварващите сценарии, с които хардуера трябва да се справи.

Логично следващата настройка, която опитах беше отново на ULTRA, но този път без RTX, а това означава и без DLSS. Нямаме Ray Tracing, но за сметка на това и рендърната резолюция винаги е непроменена. 

 

 

 

 

 

Получихме малко по-високи резултати 55 средни кадри за секунда, като цяло разлика почти няма. Тоест има ли смисъл, ако ще играем на максимални да махаме RTX-а - не бих казал.

 

Все пак обаче този резултат от под 60 средни кадри за секунда не ми хареса много и аз исках да разбера с колко трябва да намаля настройките, за да получа стабилни над 60 средни кадри за секунда. 

 

 

 

 

 

Ето, защо намалих настройката на RTX Medium и получих 67 средни кадри за секунда при 53 минимални и 83 максимални, може би най-удачната настройка.

 

Реших да тествам и играта и на по-високата резолюция 1440р известна още като 2К.

 

 

 

 

Със сигурност не очаквах на Ultra присет да получа добър резултат за това пробвах на High без Ray Tracing и се получиха 46 кадри за секунда, като честно казано самата игра не вървеше особено гладко се долавяше един осезаем лаг. Ако свалим настройките на Medium, отново без Ray Tracing, получаваме вече по-стабилните 54 средни кадри за секунда, което не е лош резултат.

 

 

 

 

Време е обаче да включим RTX-а и по-интересно е колко DLSS функцията може да ни помогне. Реших този път да я използвам ръчни настройки и при всичко друго на Ultra DLSS настройката беше на Ultra Performace. Това означава, че ще се правят значителни даунскейлове на резолюцията с цел да се запази висок FPS. 

 

 

 

 

 

И действително тук въпреки, че сме с включен RTX имахме най-високия резултат дори в сравнение с HD тестовете - 74 средни кадри за секунда. Ясно се забелязваше как в определени моменти графиката се рендваше в по-ниска резолюция, т.е. на моменти имахме видимо намаляване на качеството.

 

Реших да видя каква ще е разликата ако сложа DLSS на настройка за максимално качество. Тук се предполага, че картата ще се стреми да запази зададената резолюция до колкото е възможно.

 

 

 

 

 

Тогава получихме 44 кадри за секунда, което пък е най-слабия резултат.

Без DLSS - тоест с чисто рендване на 2К резолюция при медиум присет може да се каже, че играта вървеше относително приемливо. Все пак видеокартата GTX RTX3060 основно е с фокус върху за FULL HD гейминг, както се видя и от резултатите.

 

Да видим сега, как картата и конфигурацията ни се справиха с някои други игри. При Shadow of the tomb Raider отново направих няколко теста.

 

 

 

 

 

Първо на FULL HD на максимален присет, без Anti - aliasing,  с и без Ray Tracing на сенките. Тук нямаме DLSS, така че разликата с и без RTX е доста съществена 131 средни кадри за секунда в единия случай срещу 83 в другия.

С изключен Ray Tracing играта дава много добри резултати и на 1440р резолюция. 85 средни кадри за секунда. Включим ли RTX-а обаче кадите ни падат под 60 - 54 средни fps-а.

 

При GTA V една класическа игра, на която сме тествали вече десетки конфигурации през годините получихме над 170 средни кадри за секунда на петте сцени, при резолюция FULL HD, максимални настройки с изключен Anti-aliasing.

 

 

 

 

 

При същите настройки, но на 2К резолюция имахме с десетина кадъра по-малко, което честно казано не е никак зле.

 

Пуснах и бенчмаркът на другото заглавие на Rockstar - Red Dead Redemption 2. При Ultra настройки на резолюция FULL HD се получиха 60 средни кадри за секунда, а при 1440р 49 средни кадри за секунда.

 

 

 

 

 

Отново тук сме на ръба на приемливото и ако трябва да го играя, аз лично бих понамалил някоя друга настройка, за да получа по-стабилен FPS.

 

Няма как да не обърнем внимание и на някои популярни E-sport заглавия, като например CS:GO.

 

 

 

 

 

Там, очаквано резултатите бяха много високи. При резолюция FULL HD и максимални настройки получихме средни 239 кадри за секунда, а на 1440р резолюция изкарахме 232 т.е. почти същия резултат.

 

На Fortnite с всички настройки на EPIC имаме 147 средни кадри за секунда  на резолюция FULL HD и 103 на 1440р.

 

 

 

 

 

Якото е, че и в двата случая се поддържат над 100 кадри, което е отлично, ако ползвате 75 или 144 херцов монитор.

 

И така хора какви са моите изводи за RTX 3060? Тя действително е карта ориентирана към безпроблемното играене на резолюция FULL HD с включен Ray Tracing. На някои игри, като GTA V, SOTR, CS:GO и Fortnite е напълно OK да играете и на по-високи резолюции, но ако искате да сте подсигурени за всички заглавия сега и за близкото бъдеще, по-скоро бих ви посъветвал да се насочите към по-висок клас карта. Разбира се, когато те са налични на нормални цени. А за да сте винаги в течение на новостите в областта на хардуера, не забравяйте да посещавате редовно блогът на Йон компютърс!