Shadow of the Tomb Raider
Здравейте, хора,
в тази статия ще ви дам мнението си за играта Shadow of the Tomb Raider.
Shadow of the Tomb Raider е третата част от новата поредица за приключенията на Лара Крофт. Първата част от този съвременен рибуут на класическия франчайз се казваше просто Tomb Raider и излезе през 2013г. Тогава Лара беше още тинейджърка в търсене на приключения и върви по стъпките на баща си.
Тогава след инцидент тя попада на откъснат от цивилизацията самотен остров, населяван от обитатели кланящи се на кръвожаден култ. Тогава е и първият ѝ сблъсък с организацията Тринити, отговорна за смъртта на баща ѝ.
Историята продължава и в излязлата през 2015г. Rise of the Tomb Raider, където в търсене на отговори Лара се озовава в Сибир.
Там отново я чакат драматичен сблъсък с организацията Тринити, наред с разгадаването на древни загадки. Rise of the Tomb Raider, също така имаше страхотна графика и собствен бенчмарк, който аз използвах дълго време за тестването на конфигурации, които съм ви показвал в този канал.
И така до сега, когато се появи третата част от историята – Shadow of the Tomb Raider. Премиерата на играта по време почти съвпадна с премиерата на новата серия видеокарти на Nvidia, които въведоха за първи път real time ray tracing технологията.
Shadow of the Tomb Raider беше обявена, като една от малкото супер-елитни заглавия, които ще поддържат от самото начало тази технология. Прословутият бенчмарк на Shadow of The Tomb Raider с ефектите на Ray Tracing технологията беше представен и по време на официалния анонс на Nvidia RTX картите. За мое лично разочарование обаче, когато самата игра се появи на бял свят и когато имах възможността да тествам новата RTX 2080 видеокарта, Ray Tracing-ът все още не се поддържаше и нямаше как да се насладя на неговите графични достижения.
Както и да е тези технически подробности не бива да ни разсейват от това да дадем обективна оценка на новата игра за кака Лара Крофт. В графично отношение със или без Ray Tracing играта изглежда невероятно.
Не мога да направя достатъчно осезаема разлика между качеството на графиката в сравнение с предишната Ryse of the Tomb Raider, но самият факт, че действието се развива в джунглите на Южна Америка, а не в Сибир ни дава страхотни природни картини и местности, на които можем да се насладим и някак си Лара изглежда по на мястото си в тази обстановка.
Ако сте играли предишните две игри от поредицата тук ще се чувствате у дома си. Повечето механики за придвижване и катерене са запазени. Има няколко нововъведения, като възможността за спускане по въже от скала, на която висите и след това да се залюляте.
Някои неща като механичния скрипец, с който можехте бързо да се теглите по въжетата са премахнати или поне аз не се натъкнах на това умение минавайки цялата история. И тук се налага понякога да преплувате големи подводни галерии, но този път авторите са решили да вкарат малко реализъм, като са оставили специални места, в които Лара може да си поема въздух, докато трае нейното подводно пътуване.
Под водата също така има риби - пирани и други създания, които могат да ви нападнат, ако не ги заобиколите от далече.
Лагерните огньове, които срещате на ключови места си остават основното място, където ъпгрейтвате екипировката и уменията си, а също чрез тях можете да правите Fast Travel.
Имате три клона на умения - откривател, събирач и войн, всяко от което ви дава различни предимства.
Първите умения ви костват само по една експириънс точка, но по нататък стават по-скъпи достигайки до максимум от четири точки. Точките се печелят логично, чрез събиране на XP, което става по всевъзможни начини. Чрез намиране на артефакти, убиване на противници, лов на животни и минаване на куестове и т.н. А бонус пещерите и куестовете, които може да минавате в играта са много. Препоръчвам ви да не ги пропускате, защото с помощта на събрания експириънс ще сте по-силни в края на играта, който е доста интензивен.
Нещо, с което новата игра за Лара Крофт се отличава от останалите е, че една голяма част от времето Лара прекарва всъщност в населено място.
Това е Пайтити, скритият град в сърцето на Андите, където времето сякаш е спряло. За съжаление това не винаги е добре за цялостното усещане на играта, където типичното Tomb Raider усещане се размива с изпълняване на куестове във връзка с помощ на самите жители. Имаме класическите и бих казал доста досадни социални сблъсъци на подтиснатите жители на селцето и подтисниците - култът Кукулкан, които пък са нещо като под-изпълнители на главните лоши от организацията Тринити.
Лара, както може да се очаква се включва на страната на съпротивата и изпълнява доста куестове за тях, а накрая участва във финалната битка на жителите на селцето срещу Кукулкан и Тринити.
Като изключим това, в играта има доволно количество иманярство.
Картата е изпълнена с различни древни артефакти, които трябва да откривате и много странични пещери, които са изпълнени с интересни пъзели и предизвикателства.
Интересно хрумване е моментът , където Лара заспива и сънят я връща в детството ѝ.
Така можете да минете едно ниво като малката Лара в домът на баща ѝ, където тя решавайки поредица от пъзели разкрива подробности за починалата си майка.
Едно от предимствата на картата да има населено място, е наличието на търговци. Това е още едно малко нововъведение в геймплея в сравнение с предишните игри. Различните оръжия и тук могат да се ъпгрейтват, като за целта са ви необходими различни ресурси, които намирате, докато пътешествате из картата.
Някои ресурси са навсякъде, докато други - като например редки видове кожи, се намират трудно. Благодарение на търговците успях много бързо да ъпгрейтна цялото си оборудване на максимум, защото лесно обменях често срещаните ресурси за пари, срещу които си купувах редките такива вместо да трябва да чакам много време, за да ги открия.
В крайна сметка Shadow of the Tomb Raider ме остави предимно с позитивни впечатления. Графично играта е страхотна, въпреки че не успях да се насладя на прословутия Ray Tracing.
Историята беше интересна макар, че опитът за социална ангажираност в селото Пайтити ми дойде в повече. Важно е да се каже, че цялостната история започната още при първата игра Tomb Raider от 2013-та намира своето заключение. По този начин се получава завършена трилогия. Краят не е отворен и остава въпросът, ако има нова игра за Tomb Raider в бъдеще, дали и по какъв начин тя ще е свързана с настоящия сюжет?